Közlekedési helyzet 1945 februárban
2023.12.21
Az alábbiakban a közlekedési helyzet alakulását igyekezünk érzékeltetni 1945. február havában. A magyar úthálózat igen rossz állapotban volt. A kemény téli időjárás, havazások, hófúvás mindennemű mozgást a mellékutakon különösen a Bakony és Vértes hegység területén, erősen korlátozott.

Az utak hótalanításában mind a magyar kormányszerveknek az országhatár mentén húzódó elhelyezési körletében (Gyepű II.), mind pedig a küzdő csapatok körletében minden alakulat és helyőrség a polgári lakosságig bezárólag részt vett. Ugyanakkor fel kellett készülni az olvadásos időjárás szükségelte útkarbantartására is, hogy a hadiműveleti és harcászati helyzet általi megkövetelt csapatmozgások és utánszállítás az összes utak igénybevételével végrehajthatók legyenek. Az utak karbantartására az egész Dunántúl területére illetékes 3. hadsereg közlekedési-műszaki parancsnokság (Veszprém) 120 ezer köbméter zúzottkő és ezer köbméter kavics szállítását tartotta szükségesnek.
A vasúti mozgások lényegében a MÁV szombathelyi üzletigazgatóságának területére korlátozódtak (MÁV katonai pk. v. Sziklay György ny. á. tbk.). A hófúvások a forgalmat zavarták, de nem bénították. A vasúti forgalom irányítása teljesen a német katonai vasúti hatóságok (Transportkommandantur Pressbung) kezébe került. A szállítások végrehajtását elsősorban a német vasúti szervek követelményei szerint, a 101. központi vasúti szállításvezetőség (KSZV, Magyaróvár-on; pk. jan. végéig Temesváry (Ferenc vk. őrgy., utána Kertész János vk. szds.) végezte.
